Slovenská verzeSlovensky

Jak na aplikaci Zoom - webináře a on-line schůzky

S příchodem doby koronavirové jsem začal řadu mých služeb nabízet v on-line podobě. Jedná se zejména o konzultace, přednášky, webináře a školení. Jako univerzální platformu, která pokrývá všechny tyto scénáře jsem zvolil Zoom. V tomto článku se dočtete, jak aplikaci ovládat.

Miroslav Holec

Miroslav Holec

27. března. 2020

Stažení klienta Zoom

Ke schůzce Zoom se lze připojit přímo z webového prohlížeče, nicméně mnohem lepší je použít klienta. Jedná se o malou aplikaci, která Vám usnadní ovládání. Aplikace je dostupná pro

Pro účely školení doporučuji desktop verzi (praktická cvičení).

Připojení ke schůzce

Pro připojení ke schůzce obvykle dostanete pozvánku a v ní najdete odkaz. Odkaz může mít různou podobu:

  • pro konzultace je to jednoduchý link s okamžitým připojením, který můžete předat i kolegovi
  • pro přednášky, webináře a školení dostanete unikátní link (speciálně pro 1 člověka = nesdílet ! )

Po kliknutí na odkaz se Vám zobrazí webová stránka, která vám umožní stáhnout klientskou aplikaci a připojit se, nebo ignorovat stažení klienta a připojit se pomocí web browseru. V takovém případě doporučuji Google Chrome.

Nastavení klienta a spuštění schůzky

Výchozí nastavení při vstupu do schůzky

Pokud ještě nezačala schůzka (typicky webináře, přednášky a školení), může se Vám zobrazit následující okno. Využijte jej k nastavení zvuku a obrazu a vyčkejte na zahájení schůzky.

Čekání na zahájení

Účast na meetingu (konzultace, školení)

Meeting je klasická schůzka v aplikaci Zoom. Vidíte všechny ostatní účastníky a můžete tak společně komunikovat. Každý může sdílet svou obrazovku, obraz i zvuk. Jedná se o formu schůzky, která je vhodná v případech, kdy se na obsahu podílí všichni připojení. Zpravidla to jsou konzultace nebo firemní školení.

Připojení na meetingu

Účast na webináři (přednáška, webinář)

Druhý typ schůzky je uzpůsoben tak, že účastníci jsou anonymní a režie je přenesena striktně na organizátora. Příkladem jsou přednášky a webináře. Na nich ve většině času posloucháte výklad přednášejícího. Můžete vznášet veřejné i soukromé dotazy (Chat / Q&A) a požádat o slovo, pokud se potřebujete okamžitě na cokoliv zeptat (Raise Hand). Mluvit můžete jen tehdy, pokud Vám to umožní přednášející.

Ukázka probíhajícího webináře

Ovládání aplikace Zoom je intuitivní. Ve většině případech může dělat nezbytnou režii přímo organizátor. Když například řeknete, že chcete v rámci školení pomoci s propgramováním, přednášející Vám odešle žádost o předání řízení PC a vy ji pouze potvrdíte.

Aplikace je relativně inteligentní, takže když například mluvíte a máte vypnutý mikrofon (Mute), aplikace Vás na to upozorní. Níže najdete názor na práci se Zoom od vývojářů z mého školení pro vývojáře z Košic:

Názory uživatelů

Proč Zoom a ne třeba Teams nebo Google Meet?

Týden jsem zkoušel všechny možnosti a jak jsem uvedl, mou snahou bylo najít univerzální platformu pro řadu mých aktivit. Zoom vyhrál, protože:

  • má lepší integraci ve službě integromat
  • má použitelnější REST API než konkurence (opět možnosti integrace)
  • má srozumitelně popsané nastavení prostupnosti (dobré pro korporáty)
  • větší firmy jej historicky používají a znají jej
  • pro účely školení a konzultací umí kromě screenshare předat také řízení
  • automatické nahrávání do cloudu, rychlý střih online, sdílení videa on-line
  • v případe přednášek a webinářů neukazuje účastníky
  • funkce zvednout ruku, lepší možnosti řízení organizátorem v případě webinářů a přednášek
  • online stream na youtube live na pár kliknutí
  • v chatu se nezobrazují kraviny jako třeba u ms teams
  • v případě webinářů funkce Q&A
  • možnosti nastavení přístupu (vstup před organizátorem, waiting room, dělení místností, vstup na heslo, volný vstup)...
  • velmi dobrá integrace s google apps (plugin do kalendáře, založení konzultace na 1 kliknutí)

Konkurenční platformy umí vždy jen něco z uvedeného. Kdyby šlo jen o konzultace, volil bych Google Meet - není nutné používat žádnou aplikaci.

Naopak Microsoft Teams mi ze všeho vyšel jako nejhorší volba. Je to primárně nástroj pro teamovou komunikaci a jeho smysl vidím spíše ve školství (třídy, semináře) nebo ve firmách při dlouhodobé komunikaci (chat kanály). Navíc kupovat licenci na celý O365 Business jen kvůli jedné aplikaci mi přišlo jako nesmysl (ačkoliv by to bylo levnější než Zoom).


👨‍🎓 Webináře pro vývojáře

Vzdělávat se můžete i z pohodlí domova. Klasická školení jsem doplnil o související témata, která si můžete poslechnout v podobě živých webinářů. Přidejte se téměř 200 vývojářům, kteří se již připojili k mým webinářům!

Termín Místo
🍀 Autentizace pro API v .NET Core 21. září 2020 online více
🍀 Vývoj a správa nástrojů v .NET Core 22. září 2020 online více
🍀 C# a dokonalejší .NET Core aplikace 30. září 2020 online více
🍀 Konzumace REST API v .NET Core 1. října 2020 online více
Loading