Miroslav Holec
Premium

Jak vytvořit digitální vizitku

Miroslav Holec   6. listopadu 2022

O digitálních vizitkách nejrůznějšího formátu jsem slyšel už před několika lety. Jejich společným jmenovatelem byla "zbytečnost". V dnešním světě již potřeba digitálních vizitek vzrostla a spolu s tím vzniklo i mnoho služeb, které nabízejí možnost vytvořit si snadno různé podoby digitálních vizitek. Jejich společným jmenovatelem je "nepoužitelnost".

Minulost papírových vizitek

Papírové vizitky už dnes nestačí. Mají celou řadu nevýhod. Tisku vizitky předchází dlouhý návrh designu. Samotný tisk je obvykle i v malém nákladu počítán na stovky kusů. Ty se pak válejí doma, protože v praxi vizitku předávám jen příležitostně. To vede k tomu, že když zrovna vizitku potřebuji, nemám ji vůbec po ruce. Po roce nebo dvou letech na vizitky sedá prach a po jeho setření zjistíte, že se něco změnilo. Například už máte inovované logo nebo se lehce změní živnostenské niche.

image-20221111085711983

Co je digitální vizitka

Když si představím papírovou vizitku a vytvořím její digitální (nehmotnou) podobu, získám digitální vizitku. Tato vágní definice dává prostor vzniku různých řešení, za které si můžeme zaplatit. Zhruba koncem roku 2019 jsem objevil službu Popl, kterou úspěšně okopíroval Brněnský startup Swopi. Jejich představa digitální vizitky se skládá ze 3 komponent:

  • webová stránka (vizitka)
  • aplikace pro správu vizitky (webová, mobilní)
  • štítek (tag), který si někam nalepíte

image-20221106092737685

V praxi si koupíte balíček, ve kterém dorazí nalepovací štítek různé podoby. Tento štítek se nalepí například na telefon. Když někomu chcete předat kontakt, stačí aby svůj telefon přiložil k tagu a následně se spustí zvolená akce. Buď se načte webová vizitka, nebo dojde k přesměrování na vybranou webovou stránku. Má to ale zásadní nedostatky:

  1. ne každý telefon se štítkem funguje
  2. štítek je obvykle vysoký kus plastu a na telefonu překáží
  3. webová vizitka není pěkná, nedpovídá brandu a je pomalá

S příchodem pandemie jsem hodil štítek od Popl do šuplíku. Vytáhl jsem ho před pár dny a uvědomil si, že je pro mé účely nepoužitelný. Myšlenka se mi ale obecně líbí, takže jsem našel vlastní řešení.

QR kód + webová stránka + vcard

Hledal jsem řešení, které bude fungovat za všech okolností. Jediná věc, kterou mám vždy po ruce je mobilní telefon. Proto se nabízí jako nástroj první interakce QR kód. Moderní telefon umí QR kód přečíst skrze aplikaci fotoaparát. Obecně lidé QR kód používat umí a mají na to nějakou oblíbenou aplikaci.

Kam QR kód umístit? Rozhodl jsem se QR kód vytisknout a strčit pod obal telefonu. Každý si může QR kód naskenovat i když budu mít například vybitý telefon. Zároveň ale dává smysl si QR kód dát třeba i na tapetu displeje. Díky tomu je QR kód po ruce v případech, kdy jsou mizerné světelné podmínky. A to často opravdu jsou.

image-20221106123851682

Další otázka je, co do QR kódu dát. Mohla by to být přímo vcard, která by po přečtení QR kódu otevřela aplikaci kontakty a umožnila uložit kontakt. Má to ale dvě nevýhody. Vizitka je datově náročná a vytvořený QR kód může být hůře čitelný na špatném světle v kombinaci s bídným telefonem. Navíc nechci pokaždé, aby si někdo jen uložil mou vizitku. Lepší je dát na výběr. Volba padá na webovou stránku.

image-20221106092906326

Vytvořil jsem si proto na mém webu jednoduchou profilovku, která se načte po naskenování kódu. Výhoda je, že si lze stránku optimalizovat na rychlost. Já to tolik moc neřešil a použil i specifický font Open Sans, který používá mnoho webů a je tudíž často cachovaný. Stránce kromě mé fotky dominuje tlačítko "uložit kontakt". Po tapnutí na něj se otevře soubor vcard. Mobilní telefon stadardně otevře aplikaci Kontakty a umožní si můj kontakt uložit.

image-20221106093237280

Technické řešení

Profilovou webovku jsem vytvořil ručně. Kdo neumí HTML a CSS, může si nechat stránku vytvořit na zakázku nebo použít oblíbené online služby. Specifický font Open Sans mám načtený z Google Fonts. Pro generování kódu jsem použil službu QR Code Generator, kde si lze design kódu upravovat. Zdarma si lze zkopírovat kód o rozlišení 1000x1000px. Nakonec vcard vizitku ve formátu vcf jsem si naklikal na webu vcardmaker.com. Při vytváření vizitky je ideální přidat i osobní fotografii v minimalizované podobě, která se do souboru vcf také zapíše.