=

Lektorský kufřík

Miroslav Holec, stále aktuální článek

Výbavu lektorského kufříku, brašny či batohu nepodceňuji. Praxe mě naučila, co vše se může lektorovi během pracovních cest přihodit a jak se na nečekané situace připravit. V tomto článku sepisuji pár základních zásad, myšlenek a seznam věcí, které ve svém „kufříku” nosím a používám pro mé konzultace, přednášky a školení.

Během cest ke klientům používám nejčastěji brašnu Samsonite 4mation 3-Way s objemem až 36 litrů nebo batoh Swissgear od Microsoftu s objemem (25 litrů), který jsem koupil před 7 lety v Redmondu. Batoh už není nikde k sehnání, a i po letech vypadá jako nový. Hodí se na běžné konzultace a školení po Praze. Když jedu dál od Prahy a potřebuji přespávat, beru si větší Samsonite kvůli dodatečnému oblečení. Poloprázdný Samsonite nosím nerad kvůli neforemnosti. Naplněný se nosí skvěle v ruce i na zádech.

image-20211223121726560

Organizace lektorského kufříku

Při výběru batohu (kufříku, čehokoliv) je důležité, aby měl kapsu pro notebook, ve které se zařízení nepoškodí o jiné předměty. Měl by být, pokud možno nepromokavý, alespoň trochu odolný a měl by obsahovat dostatek kapes na drobnosti. V případě letecké přepravy lze zmíněný Samsonite dokovat ke kufru. Je vhodné, aby měl také jednu větší komoru na oblečení. Drobnosti lze dále poskládat do menších samostatných organizérů. Dají se koupit za pár korun na Aliexpresu (příklady zde).

image-20211223121950225

Zásady

Nejprve několik základních doporučení, kterých se držím. Hlavní obsah lektorského kufříku nevyndávám. Když potřebuji specifický kus elektroniky, mám vždy jeden kus doma a druhý v kufříku. Minimalizuji tím riziko, že techniku, kterou bych jinak dával do kufříku na poslední chvíli bych zapomněl doma. Zároveň když se mi doma něco porouchá, mohu sáhnout do kufříku a objednat mezitím náhradní kus.

Druhou zásadou je mít kontrolní seznam (checklist). Školení nedělám na denní bázi a kontrolní seznam mi pomáhá na nic nezapomenout. Za poslední měsíce se můj seznam nijak nezměnil a funguje pro mé účely univerzálně. I když většina věcí batoh neopouští, občas nějaká elektronika nebo položka záhadně zmizí nebo se spotřebuje. Mít vše připraveno mi pomáhá zůstat v klidu a věnovat myšlenky jiným věcem, než otázce „kde teď večer v Ostravě seženu napájecí adaptér k notebooku?”.

Kontrolní seznam

Konečně se podíváme na můj kontrolní seznam. Každý lektor má specifický způsob práce s účastníky kurzů a každý lektor používá jiné metody. I proto se obsah kufříku lektorů bude často lišit. Berte tedy můj seznam jako inspirativní přehled položek, které používá lektor programátorských kurzů ve firmách. Pro přehlednost jsem seznam kategorizoval a doplnil o pár slov.

Technika

Sem spadá základní výbava od notebooku po různé kabely a redukce. Nespoléhám se na to, že vše připraví klient a raději s sebou nosím dostatečně dlouhý HDMI kabel a alespoň dvě redukce na HDMI + podporu pro připojení kabelu k internetu (RJ-45). Tablet používám s doplňkem luna display, který mi umí rozšířit obrazovku počítače na tablet (tam mám poznámky nebo třeba vzdálený tým přes Teams / Zoom). Ne vždy ho ale potřebuji. Stativ s web kamerou a mikrofonem beru jen když má klient vedle prezenčního školení pár vývojářů připojených na dálku.

  • MacBook
  • nabíjecí adapter notebook
  • dockovací stanice (HDMI, VGA, USB)
  • stativ s web kamerou a mikrofon
  • HDMI kabel
  • redukce USB-C na HDMI
  • myš
  • nabíjecí adapter na telefon
  • prezenter
  • tablet + luna
  • flash na data
  • náhradní baterie AA + AAA

Kancelář

Nejdůležitější je složka, ve které mám podklady ke školení a osnovu s poznámkami. Bez té bych byl úplně namydlený. Ostatní položky jsou spíše pro jistotu. Když například někdo nemá propisku na vyplnění cvičení nebo zpětnovazebního formuláře, mám pár reklamních propisek. Na druhou stranu zde dokážu improvizovat a dotazník například udělat online na mém webu.

  • složka - transcript
  • zápisník
  • propisky a fix na tabuli
  • reklamní propisky a sešity
  • papíry na feedback
  • silná lepicí páska

Ostatní

Do poslední kategorie patří především hygienické pomůcky a léky. Od roku 2020 nově také respirátory. Když jedu mimo Prahu, beru si náhradní oblečení a něco na čtení. Nemusí se jednat o fyzickou knihu, ale třeba o audio nebo něco jiného, co mě zabaví.

  • léky
  • deo, parfém
  • holení
  • gel na vlasy
  • zubní kartáček a pasta
  • ústní voda - žvýkačky
  • káva a čaj
  • respirátory
  • dezinfekce
  • kapesníky
  • špunty do uší

  • peníze

  • vizitky
  • knížka na čtení

  • oblečení

Závěr

Lektorský kufřík v jakékoliv podobě mi dává určitý klid a ujištění, že v něm najdu vše, co budu pro mou práci potřebovat. Pro rychlé konzultace nebo schůzky po Praze po něm mohu sáhnout a vyrazit bez kontroly seznamu a strachu, že mi něco zásadního bude chybět. Nakonec kontrolní seznam mi pomáhá připravit se na celodenní školení mimo Prahu. Dnes už si neumím představit, že bych se měl na každou událost připravovat od začátku.

Ve zkratce

  • používám dva batohy podle druhu konzultace (= můj kufřík)
  • jeden z batohů je vždy kompletně vybavený a připravený na akci
  • k organizaci v batohu pomáhají menší organizéry
  • v batohu s sebou vozím pro jistotu i věci, které „by měl mít i klient”
  • na kontrolním seznamu mám seznam všech položek do batohu
  • kontrolní seznam mi pomáhá zejména při cestě mimo Prahu

Další články ze zákulisí

Přečtěte si další články o mé práci technického konzultanta na volné noze

Miroslav Holec

Miroslav Holec

Jsem nezávislý konzultant a lektor na volné noze se zaměřením na vývojářské technologie Microsoftu. Školím ve firmách po celé České republice a na Slovensku.

Ze zákulisí

Po třech letech na volné noze jsem si vyšlapal fungující postupy o které bych se chtěl podělit. V tomto speciálu mého blogu odhaluji zákulisí mého podnikání. 🏚️ všechny články zákulisí

kontakt zde

Dotazy, poptávky a objednávky

mirek@miroslavholec.cz
Loading