Miroslav Holec
Premium

Nemoc při podnikání na volné noze

Miroslav Holec   29. listopadu 2022

Během podnikání lze počítat s celou řadou překážek a výzev. Většinu z nich lze nějakým způsobem řešit. Občas těžko, občas s grácií. Nemoc je v tomto ohledu zákeřná a pro profesionála na volné noze představuje absolutní výpadek.

Neřešitelný problém. Zejména to platí ve chvíli, kdy si zákazník objedná freelancera do firmy na konzultace nebo školení. Tento rok mě nemoc zatím postihla dvakrát a v obou případech v ne zcela vhodný čas. Ale mohlo být hůře. Podzim je nejen období, kdy se ve firmách hodně školí, ale je to i období, ve kterém se velmi dobře daří virům.

Zákeřností není nikdy dost

Příchod nemoci je zrádný. Sám trpím na alergie (a nikdo neví na jaké), takže například rýma se u mě objevuje často. A obvykle do druhého dne zmizí. Potahování soplů obvykle není signál k vyhlášení revoluce v kalendáři. Stačí ale jedna noc a ráno je situace zcela jiná. Nevyzpytatelný je i průběh viróz. Za týden se má konat školení a mně je jasné, že právě na mě leze vejr. Znáte to přísloví: "Léčená rýma trvá týden, neléčená sedm dní." Nezdá se, že by byl termín v ohrožení. A většinou není. Jenomže tento rok mi ani tato logika nezafungovala.

Když už nemoc přijde, jediné řešení je školení nebo konzultace zrušit. Náhradu za sebe poslat nelze. Druhý Holec v záloze tu není a zákazník si pana Nováka neobjednal. Když to zdravotní stav dovolí, dá se občas přejít do online formátu. Jenomže celý den s kapesníkem ruce nebaví ani lektora, ani účastníky. O bolestech v krku nebo nezkrotném kašli ani nemluvím. Dá se tedy s nemocí v podnikání nějak počítat a pracovat s ní?

Jak minimalizovat katastrofu

Zdravá životospráva je asi dobrý směr, nicméně ani ta nesníží pravděpodobnost nemoci na nulu. Navíc vážné onemocnět může i někdo blízký v rodině. A z mé čerstvé zkušenosti to mohou být naprosto všichni blízcí ve stejný čas. Jako rozumné se mi zdá nepřeplánovat kalendář událostmi. Ideálně si ohlídat, aby klouzavý týden nebyl přeplněn událostmi, jejichž zrušení by znamenalo komplikace. Druhá zásada spočívá ve vyhrazení rezervních dnů. Dříve jsem si pro tento účel vyhradil pátky, jenomže ty jsou nepoužitelné pro školení. Navíc často ani ten pátek nestačil. Proto jsem si od října začal do kalendáře dávat dodatečný "Nárazník", který většinou připadá na každé druhé úterý a hýbu s ním dle potřeby. Podzim je většinou velmi náročný a s větším množstvím zakázek je nutné vytvářet i více rezerv. S tím už se dá přežít. Když přijde nemoc, znamená to většinou zrušit jedno nebo dvě školení.

Důležitá je i agenda. Se zákazníky provádíme agendu vždy před konáním školení a to včetně fakturace. Zaplacené školení je závazek, který vzájemně ctíme a změna termínu je pouze procesní drobnost. Výjimečně se může stát, že by školení přestalo dávat smysl. Pak je většínou team-leader oddělení otevřen vybrat jiné školení například i za delší čas a čerpat uhrazené finanční prostředky s odkladem. Kdyby fakturace a platba neproběhla předem, školení by se zahrálo úplně do autu. I kdyby chtěl team-lead jiné školení, musel by ve firmě rozjíždět složité schvalovací kolečko. Dost možná už by nebyl budget a dost možná by se to už ani nestihlo.

Časování nemocí

V jaký moment školení zrušit? Pro mě je ideální den předem. Znám vývoj nemoci a mohu trochu odhadnout, zda to následující den zvládnu nebo ne. Pro zákazníka je to příliš pozdě. Na školení a konzultace se mohou sjíždět účastníci ze vzdálenějších lokalit a už mohou být na cestě. Peklo je v tomto ohledu pondělní školení. Když nemoc přijde o víkendu, není prakticky žádný menévrovací prostor a spoléhám se na to, že management zafunguje během víkendu. Ideální je upozornit na riziko zrušení události pár dní předem. Zadavatel se má šanci rozhodnout o dalším postupu. Může například vzdálené účastníky připojit jen online nebo se ukáže, že uvítá, když školení proběhne o měsíc později. Raději planý poplach, než oheň na střeše.

Jenomže ani tady příběh nekončí. V roce 2021 jsem musel zrušit dvě školení a shodou okolností se týkaly oba případy právě jedné firmy. Člověk by řekl náhoda. Jenomže tento rok se situace opakovala. Dvě virózy, tři přesunutá školení a shodou okolností dvě školení opět připadla na jednoho zákazníka. Taková smůla nepotěší a jelikož měl zákazník v jednom případě již účastníky na cestě, stálo ho to dodatečné náklady. V takové situaci již stojí za zvážení poskytnout adekvátní slevu buď na neuskutečněné nebo budoucí školení.

Virózy se bohužel cyklicky vrací. Máte-li doma děti, téměř s jistotou se postarají o pravidelné zásobování nemoceni a je pouze otázkou, kolikrát to člověka sejme. Zde už je kalkulace těžší. Osobně jsem nemocný nejčastěji v pásmu od září do března. Nepamatuji si, že by se mi někdy v životě stalo, že bych onemocněl do měsíce od poslední virózy. Kdybych se tedy chtěl vyhnout situaci, aby jednu firmu dvakrát postihl stejný osud, navrhl bych školení posunout například o 2 až 3 týdny. Ne vždy je ale prostor si vybírat. Poslední odklad s klientem jsme udělali o 9 týdnů a "trefili jsme se".

Důsledky a sčítání škod

Když je v kalendáři dostatek rezervních dnů, dodržuje se rozumný počet školení na klouzavý týden a všechna školení jsou uhrazena, neznamená nemoc nic než jen organizační nepříjemnosti na obou stranách. Školení nebo jiné události jsou již uhrazené, obě strany je chtějí co nejdříve realizovat a když jsou v kalendáři rezervní dny, pouze se změní datum konání akcí.

Na konci ale žádné další rezervy nezbývají. Znamená to, že zhruba následující 2-4 týdny se jede nadoraz a není prostor pro mnoho odpočinku. Nastává organizačně přísné období. Druhý důsledek se týká adhoc zakázek. Když se ozve klient, který by měl zájem o adhoc službu, už na ni nezbývá prostor.

Nemoc v konečném důsledku nemusí mít vliv na již domluvené zakázky (a většinou nemá), ale může ztížit příjem nových zakázek a zbavit podnikatele komfortu a jistot, které mu dává jinak vzdušný kalendář.

Ve zkratce

  • nemoci byly, jsou a budou - neřešitelný problém
  • v případě volnonožce znamená nemoc zrušení událostí
  • je vhodné nepřeplňovat klouzavý týden (snížení rizika)
  • pomáhá vytvářet si rezervy na možné přesuny termínů
  • na riziko zrušení události upozornit několik dní předem
  • pondělí na události a školení používat jen v krajní nouzi
  • v případě opakovaných hýbání s termínem zvážit slevu
  • měsíc od nemoci je nižší pravděpodobnost další nemoci