Miroslav Holec
Premium

Přechod od Zoomu na Google Meet

Miroslav Holec   2. října 2022

Od října přecházím v mém podnikání z platformy Zoom na Google Meet. Přestože Zoom považuji za naprosto perfektní řešení pro videohovory, jeho schopnosti a funkce již nadále nebudu potřebovat. Splnil svou dějinnou roli během pandemie COVID-19 i mnoho měsíců po ní.

Zoom v porovnání s konkurencí nabídl mnoho výhod:

  • zdaleka nejlepší obrazová a zvuková kvalita přenosu
  • efektivní komprese a nízké nároky na datový přenos
  • REST API skrze které jsem mohl automatizovat procesy
  • přehlednou desktopovou, mobilní i webovou aplikaci
  • funkce pro organizaci webinářů a unikátní odkazy pro účastníky
  • automatické záznamy webinářů a schůzek

Google Meet byl vždy z pohledu množství funkcí velmi pozadu a hodil se spíše jen na běžné konzultace nebo schůzky se skupinou lidí pozvaných přes kalendář. To je ale aktuálně scénář, který mi naprosto dostačuje. Od října již nebudu organizovat webináře a pro účely konzultací a online školení je Google Meet zcela ideální. Nestojí mě nic navíc a je jednodušší na použití pro mě i pro účastníky schůzky.

Velmi jednoduché použití

Jelikož používám Google Workspace, je pro mě Google Meet jasná volba. Pro založení schůzky mi stačí vytvořit událost v kalendáři a automaticky si jedním kliknutím vytvořím i online místnost, kam se mi pozvou účastníci schůzky.

image-20220930211349712

Alternativně mohu schůzku vytvořit okamžitě nebo ji naplánovat na později z webového rozhraní a získat jen odkaz pro sdílení. Odkaz na připojení je velmi krátký.

image-20220930211443188

Oproti Teams a jiným řešením si nikdo nemusí nic instalovat. Ke schůzce se dá připojit jednoduše z webového prohlížeče a kliknout na odkaz zvládne naprosto každý. Uživatelské rozhraní je jednoduché a v poslední době se naučilo i mnoho nového. Vedle webové aplikace je možné používat mobilní aplikace pro Android a iPhone.

S desktopem je potřeba znát menší trik. Google Meet nemá běžnou desktopovou aplikaci, ale tzv. PWA, která se instaluje z adresního řádku v browseru. Je nutné být pouze na stránce meet.google.com. Velmi podobně funguje například Twitter, Google Mapy nebo Spotify.

image-20220930215702884

Správa a možnosti

Z pohledu správce mohu založit schůzku a přímo v ní pozvat další účastníky, které mám ve svém adresáři. Dále mohu povolovat nebo zakazovat sdílení obrazovky, chat, video účastníků nebo dotazy. Co se týče možností schůzky obecně, záleží na verzi placeného tarifu. Já používám Business Standard, kde mám k dispozici možnost připojit až 150 účastníků a poměrně mnoho funkcí navíc oproti nejlevnějšímu plánu.

image-20220929231648517

Právě v rámci Business Standard lze vytvářet i záznamy ze schůzek a používat pokročilé funkce pro moderování. Díky tomu je Google Meet v případě potřeby použitelný i pro webináře. Záznamy ze schůzek se ukládají na Google Disk do složky Meet Recordings a to ve formátu mp4 s rozlišením 1280 × 720. Vyšší kvalita záznamu zatím dostupná není.

V rámci schůzky lze vytvářet dílčí místnosti, do kterých lze účastníky rozřadit. To se může hodit při vytváření pracovních skupin. Dílčí místnosti lze zavírat automaticky po přednastaveném čase nebo kdykoliv ručně. Rozřazení účastníků lze provést ručně nebo náhodně. V rámci hlavní schůzky si lze přepínat různé druhy pohledů na účastníky.

Během schůzek účastníci mohou pokládat dotazy v chatu. Ty si může moderátor dle potřeby třídit, nastavovat jejich viditelnost a označit ty, které jsou zodpovězené. Z dalších funkcí nechybí vytváření anket nebo tabulí, na které lze společně psát a kreslit. Snahou je propojovat Google Meet s nástroji třetích stran, takže si lze například nasdílet tabuli z Miro. **Výstupy ze schůzky Google taktéž zpřístupňuje. **Je-li součástí například anketa, automaticky dorazí do e-mailu výsledek ankety v podobě excelovské tabulky.

Pro většinu scénářů stačí

Porovnávat Google Meet s velmi úzce specializovanou aplikací Zoom nemá smysl. Zoom je z hlediska funkcí daleko vyspělejší. Pro účely konzultací se zákazníky nebo pro nasdílení obrazovky a řešení běžných situací mi ale Google Meet naprosto dostačuje. Použít lze i pro účely webinářů a školení, byť už trochu zabolí nízká kvalita záznamu a musím oželet automatizaci, jelikož Google Meet nemá REST API. Vzhledem k tomu, že online aktivit je nyní stále méně už mi ale nedává smysl si udržovat předplatné aplikace Zoom.

Ve zkratce

  • online aktivit je stále méně
  • videokonferenční aplikaci mám jen na konzultace nebo školení
  • Google Meet má méně funkcí než Zoom, ale plně mi dostačuje
  • s Google Meet je jednodušší plánovat schůzky pomocí kalendáře
  • kvalita záznamu schůzek je nízká (720p)
  • pro účely webinářů jsem omezen chybějícím REST API