Miroslav Holec
Premium

Webové prohlížeče pohledem vývojáře

Miroslav Holec   8. ledna 2022

Tento článek je již zastaralý. Článek nemusí popisovat aktuální stav technologie, ideální řešení a můj současný pohled na dané téma.

Zhruba jednou do roka si udělám čas a prozkoumám situaci kolem webových prohlížečů. Jako webový vývojář používám prohlížeč velmi často a záleží mi na celé řadě detailů. Své průzkumy vždy po zhruba dvou dnech ukončím s tím, že se nic nezměnilo a budu nadále používat Google Chrome. Jediný prohlížeč, vůči kterému nemám výtky.

image-20220108082256528

Hrobeček pro Internet Explorer

Za posledních 10 let se největší oblibě desktop uživatelů těšil především Google Chrome. Jeho tržní podíl lineárně rostl od roku 2012 až do roku 2019. Je přitom patrné, že z tržního podílu ukrajoval prohlížečům Internet Explorer a Firefox. Jako výsledek sporu mezi Microsoftem a Operou v roce 2010 dostali uživatelé možnost výběru prohlížeče a s rostoucí digitální gramotností také pochopili, že ikonka Internet Exploreru neznamená "připojit se na internet", ale spustit prohlížeč. Špatné vykreslování, nedostatek pluginů a řada dalších malých nedostatků měla bohužel za příčinu, že uživatelům došla s Microsoftím browserem trpělivost a upřednostnili alternativu. Vzhledem k vysoké oblibě vyhledávače Google bylo takřka nemožné odolat pokušení a na doporučení Google nevyzkoušet Chrome. Microsoft tento souboj prohlížečů jednoduše prohrál a neudělal nic efektivního proto, aby klesající zájem o IE zvrátil. Mimochodem název "Internet Explorer" byl na dnešní poměry Microsoftu naprosto geniální. Poslední roky se Microsoft snaží prorazit s prohlížečem Edge. Příliš velké oblibě se ale netěší.

image-20220105162118660

O úspěšnosti Google Chrome nelze pochybovat. Chrome totiž získal i tržní podíl, který původně náležel Firefoxu. I když to nebylo nijak těžké, protože před 10 až 15 lety bylo na Internetu obecně více "power-users" než dnes. Od roku 2010 roste celkový počet uživatelů internetu, ve kterém se tito pokročilí uživatelé v podstatě ztrácí. Google jednoduše přesvědčil nové uživatele internetu, že by měli zkusit jeho prohlížeč a uživatelé už u něj zůstali. Rostoucí počet uživatelů internetu je patrný z následujícího obrázku:

image-20220105161752261

Ochromený Chrome

Přestože je Google Chrome stále nejrozšířenější desktopový prohlížeč, jeho pozice lehce slábne. Po tolika letech stoupajícího trendu a s příchodem dalších uživatelů internetu byl si měl Chrome v nejhorším případě pozici udržet. Situace je však taková, že si pohoršuje. Edge vykrádá původní uživatele Internet Exploreru a na poli prohlížečů se daří poslední dva roky především Safari. Je ale otázkou, zda Chrome ztrácí na úkor Safari nebo spíše na úkor zhoršující se pověsti Google. Poslední dva roky zaplavují média zprávy a dokumentární pořady o sledování uživatelů Googlem a jejich následné manipulaci. Běžní uživatelé tak mohou vědomě Google bojkovat. Této teorii odpovídá i rozdělení sil ve vyhledávacích nástrojích na desktopu. I v tomto případě lze pozorovat nepatrně menší zájem o Google a rostoucí oblibu Bingu a dalších alternativních vyhledávačů, jako Duck Duck Go či Startpage.

image-20220105164700004

Aktuální situace co do používanosti prohlížečů napříč celým světem je taková, že vedle vedoucího Google Chrome máme tři silné hráče, kteří se uchází o přízeň uživatelů: Safari, Edge a Firefox.

image-20220105165134665

Volba je otázkou soukromí

Nemá smysl příliš rozebírat výhody a nevýhody prohlížečů z pohledu webového vývojáře. Plus mínus jsou si prohlížeče podobné jako vejce vejci. Každý má nějakou drobnou výhodu, ale dodatečným nastavením lze u každého dosáhnout téhož. Google Chrome je z mého pohledu absolutní vítěz. Vzhledem k vysokému tržnímu podílu po celou dekádu jsou pro něj optimalizovány téměř veškeré webové aplikace a existuje pro něj největší množství rozšíření. Máte-li Google účet, máte dále k dispozici spolehlivou synchronizaci dat včetně sdílení s prohlížečem pro mobilní zařízení. Osvědčují se mi nástroje pro vývojáře, výborně funguje práce s platebními kartami a různá rozšíření umí bezpečně zlikvidovat reklamu z textu a na rozdíl od jiných i z videa. Firefox si vede také velmi dobře, ale pár detailů mi na něm přeci jen vadí.

Máte-li problém s Googlem a jeho zalibou ve sbírání osobních údajů, můžete se střelit do nohy a vyzkoušet Safari, Edge nebo Firefox. Já problém s Googlem nemám a je mi do určité míry jedno, kolik informací o mně shromažďuje. Alespoň zatím. Je mi milejší, když v autě tapnu do map a jako první možnost dostanu adresu kde bydlím, než si histericky zakládat na soukromí a neustále řešit patálie s nefunkčními nástroji od jiných firem. Otázka soukromí je navíc často mystifikována redaktory z masmedií, kteří mají velmi zkreslené povědomí o fungování internetu. Není potřeba propadat panice. Soukromé údaje sbírají prakticky všichni a zejména vývojáři a specialisté v IT velmi dobře vědí, jak se často s údaji uživatelů zachází. Z nakupování na českých e-shopech mám větší osypky než z toho, že Google vidí, co jsem si koupil k večeři. Reálnější riziko špatného nakládání s údaji hrozí spíše u českých internetových mafiánů, než u Google, který se jen snaží do vyhledávání zoufale podstrčit sklenici s utepencema.

Google v současné době naprosto předběhl všechny konkurenty z hlediska kvality software. Absolutně mu fandím. Google Chrome umí všechno, co potřebuji a zároveň bezchybně. To je něco, čeho si v dnešním rozbitém světě velmi cením.

Zdroje