Miroslav Holec
Premium

Odchod ze sociálních sítí

Miroslav Holec   22. ledna 2023

Koncem roku 2004 jsem se registroval na sociální síti MySpace. Ve své době jsem se věnoval tvorbě zvuku pomocí software a tato sociální síť mi pomáhala se zviditelnit. Krátce poté spatřil světlo světa Facebook. Patřil jsem mezi jeho první uživatele a netušil jsem ani proč si tam vytvářím profil a co tam mám vůbec dělat. Z mého okolí tuto sociální síť nikdo neznal. Většina lidí vlastně ani netrávila mnoho času na internetu. A pak se svět zbláznil.

Podobných okamžiků bych ve svém životě našel mnoho. Když jsem ukončoval základní vzdělání, byl jsem jeden z prvních lidí, kteří měli telefon. SMSky nebyly levné a ani je nebylo komu moc posílat. Ještě pár let předtím jsem běhal s kamerou po vesnici a natáčel šílená videa s tehdejším kamarádem z nedalekého města. Natočená videa se dala maximálně tak přehrát na velkou VHSku. Dnes se video natáčí na mobilní telefony a naživo posílá na YouTube. Do vlaku jsem nenastupoval pozdě, ale příliš brzo před tím, než se rozjel.

Sociální sítě v mém životě mají mnoho společného. Obvykle jsem se na ně registroval časně a k smrti jsem se na nich nudil. Mezi největší propadáky patří zřejmě zmíněný MySpace a Google Plus. Obecně jsem na své profily nechal vždy sednout prach a po dvou letech zjistil, že už je daná sociální síť dokonale profláklá a můj profil zcela pohřben v sutinách dějin. Nikdy jsem na žádné sociální síti nebyl nijak zásadně aktivní. Nebavilo mě to a nebaví mě to do dnešního dne.

Zlo na sociálních sítítch

Jako profesionál zaměřený na vývoj webových aplikací jsem v sociálních sítích vždy viděl spíše to zlé, než to dobré. Dnes najdeme tři velké tábory lidí:

  • ti, co sociální sítě milují
  • ti, co sociální sítě odsuzují
  • ti, co si myslí, že je na nich něco dobré i něco zlé

Nejblíže realitě je dnes druhá zmíněná skupina. Dnes už na sociálních sítích není téměř nic dobré. To dobré je ve své zásadě jen "propojení" a "sdílené vědomí" a toho lze dosáhnout mnoha jinými způsoby, které nejsou vykoupeny nevýhodami sociálních sítí. Lze namítat, že sociální sítě jsou takové, jací jsou jejich uživatelé. Někdo může namítnout i "jaké si je nastavíš, takové je máš". Obě věty ale svědčí jen o chybějící informační gramotnosti, kterou je svět zatížen v důsledku zastaralého systému vzdělávání, které se nezměnilo od dob vynálezu splachovacího záchodu.

Sociální sítě jsou vytvářeny takovým způsobem, který lidi přestává spojovat, ale spíše je rozděluje. Zejména Facebook prokazatelně napomáhá k radikalizaci a šíření nenávisti. Sociální sítě výrazně pomáhají vytvářet konfirmační zkreslení a nedávají uživatelům šanci porozumět společenským problémům v širších souvislostech. Nepodporují konstruktivní debatu a kritický pohled na důležitá společenská témata. Internet se stal bitevním polem a všichni jeho uživatelé jsou součástí války, na kterou nebyli připraveni. Sociální sítě jsou v této válce zbraní, se kterou se nikdo neměl čas naučit manipulovat. Výjimkou jsou bohužel jen aktivity mocenských struktur a zpravodajská činnost Ruska, Íránu a Číny. Facebook představuje nadále primární prostor pro šíření dezinformací.

Dosavadní aktivity na sociálních sítích

Jako nezávislý profesionál na volné noze se neskrývám za firemní značkou. Netvořím firemní kulturu a nešířím poselství skrze firemní logo. Nemám zaměstnance různých zájmů, kteří by pro mou značku dýchali (ne, že by se zrovna toto v Česku nosilo). Mou značkou je mé jméno, které používám v osobním i pracovním životě. Tyto dvě linie jsou do sebe dokonale zapletené. Firma má desítky, stovky nebo tisíce zaměstnanců různého politického a společenského smýšlení. Já tento luxus nemám. Když Holec ukáže na někoho prstem, ovlivňuje tím přímo svůj brand. A ať Holec ukáže prstem na kohokoliv a cokoliv, vždy se najde někdo, koho tím potěší a nebo znepokojí. Mohlo by mi to vadit, ovšem opak je pravdou. Dloubat do lidí na sociálních sítích, veřejně nálepkovat, poučovat a stěžovat si na svět v diskusních fórech je doména jiných, méně zaneprázdněných lidí. Mé názory si obvykle nechávám pro sebe, jelikož skrze sociální sítě nikoho ničemu nenaučíš.

Změny od 1. dubna 2023

Sociální sítě pro mě byly vždy především nástroj marketingu. Jsou na nich vývojáři a další profesionálové, které mohu oslovit skrze placenou reklamu. Facebook a Instagram v tomto ohledu funguje dokonale. A snad jen proto je pro mě těžké udělat tento krok.

7. listopadu 2022 jsem ukončil aktivitu profilu LinkedIn a Instagram profilu. Dne 1. dubna 2023 dále ukončím aktivitu Facebook stránky a Facebook profilu včetně reklamního účtu. Tím definitivně odejdu ze sociální sítě Facebook. Připravuji se tím o velmi silný marketingový kanál. Zároveň ale cítím, že aktivity a neschopnost čelit výše popsaným výzvám technologického světa nadále nemohu podporovat. Otevřeně lituji a považuji za chybu, že tento krok jsem učinil až nyní.

Můj obsah budu dále publikovat skrze 4 klíčové kanály, které doporučuji sledovat: